A napokban megjelent Demi Kirschner
debütáló kötete, az Öld meg Jana Robinst!
a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában. Az Aranymosás-nyertes regény egy
ízig-vérig ifjúsági történet – de tartogat meglepetéseket a sokat látott
olvasóknak is.
Sokszor felmerül közöttünk az írás témája,
ezért úgy gondoltam, faggatom Demit egy kicsit tapasztalatairól, kezdő íróknak
szánt tanácsairól.
Jana Robins tizenöt éves, Lipcsében él, és számára az élet az iskolát, a legjobb barátját, vak házvezetőnőjüket és állandóan dolgozó, elérhetetlen apját jelenti.
De egy nap minden megváltozik. Kiderül, hogy mindez csak látszat. Megpróbálják elrejteni előle a világ valódi arcát. Egy olyan világét, ahol az emberek mellett különleges lények őrködnek.
Mindenkinek van egy előre elrendelt sorskulcsa, aminek be kell teljesednie az élete során. De vajon mi az élet értelme? Föl lehet lázadni az előre megírt jövő ellen?
Mi történik, ha a szerelmed talán az ellenséged?
Jana útra kel, hogy megfejtse a világ rejtélyeit, és múltja ádáz titkát. De megpróbál rájönni arra is, mit érez a két fiú iránt, akikre a lelkét is rábízná. Lehet-e barátságból szerelem? Vagy épp az ellenségből lesz a kedvesed?
A regény az Ellopott élet sorozat első kötete, az Aranymosás pályázat egyik nyertes műve.
Ha felkeltette az érdeklődésed, szerezd be a könyvet #innen!
Már bele is olvashatsz a regénybe! #ezenalinken
Sok érdekes infóval, előolvasó véleménnyel és képpel találkozhattok Demi Facebook oldalán #itt!
Képgaléria a kötethez #itt.
Nilla: Mesélj egy kicsit az első könyvedről!
Honnan jött a regény ötlete?
Demi: Nagyon érdekes,
hogy amikor 2012 tavaszán jelentkeztem a Könyvmolyképző
Kiadó első alapozó íróiskolájába, gyakorlatilag megszületett Jana Robins
története is. A nagy kalandok már csak ilyenek. Akkoriban fogalmam sem volt
róla, mit akarok kezdeni a történeteimmel, frusztrált a magam mögött hagyott
majd’ egy évtized, amiben már „alig” írtam, ellustultam.Kiégett, lefáradt
személyiségnek éreztem magam, vénségnek, akinek nincs új ötlete, és már nem is
tudja, mit akar mondani, amikor tollat ragad. Ezt nevezik írói blokknak –
elhittem, hogy egyedül az én fejem fölött borult be az ég, holott az élet
bármely területén rátörhet az emberre a kudarcérzet.
A másik nagy „AHA” érzés pedig akkor
következett, amikor megértettem, hogy számomra az írás nem csak hobbi és
önmagam szórakoztatása, de felelősséget is érzek benne. Elhatározás kérdése
minden, azt mondják. Igazuk van.
Tanultam írni, bár sok mindent magamtól is
tudtam, sejtettem – legfeljebb a szakkifejezések voltak idegenek, vagy az írás
logikai oldala, a törvényszerűségek halmazalátszott elsőre durván
megfoghatatlannak. Jana kísérlet volt. Az egyik íróiskolás feladat egy
szinopszis megírása volt, én meg fogtam magam, és megírtam annak a képzeletbeli
történetnek a szinopszisát, aminek fele akkor ténylegesen csak a fejemben
létezett. Ha jól emlékszem, az első két verzió repült is a kukába. Itt
találkoztam először a sablonos gondolkodásmód problémájával is.
Akartam egy olyan történetet, ami nem
tragédiára vagy a hatásvadászatra épül, hanem a legegyszerűbb problémákra, amik
csak előfordulhatnak egy kamasz életében. Az élet mögöttük úgyis kemény, érthetetlen
és félelmetes tud lenni.
Nem akartam tökéletes szereplőket. Egyikük
sem lett az. :D Hibáznak, tele vannak kételyekkel, egyik problémájuk sem
oldódik meg egy csettintésre, és minden elhibázott lépésükért felelniük kell.
Ez talán a második és harmadik részből jobban kidomborodik. Érdekes, most érzem,
ahogy a második könyv javításán dolgozom, hogy az Öld meg Jana Robinst – mennyire prelúdium a világhoz. Lehet, hogy
közben én is értem egy kicsit? :D
Egy biztos, nem álmodtam meg az ötletet,
nem pattant ki az agyamból. Összeraktam. Ebben nagy szerepe volt az akkori írói
válságomnak, a tanulásnak, a támogatásnak, amit kívülről kaptam, és annak, hogy
annyi hülyeségen túlestem már a könyv megírásának időpontjáig, hogy egyszerűen
szívesen bűntetem a szereplőimet és kergetem végig őket sok-sok veszedelmes és
kényelmetlen helyzeten. Miért csak én szívjak? XD
N.: Milyen karakter a címszereplő
Jana?
D.: Lány. :D Ijedt. Önfejűés makacs.
Szerelmes. Néha túl komolyan veszi magát. Koravénnek képzeli magát tizenöt
évesen, időnként ennek megfelelően is cselekszik. Vakon képes hinni. Minden katyvasz ellenére, amibe belesodródik,
elég jól tudja, mit akar. Van egy kis erőszakos jellemvonás benne, amit nagyon
sokáig nem ismer fel, illetve nem érti, miként fejlődhetett ki benne ilyesmi. A
jövendőbeli választottjához viszont néha elkel az ilyesfajta tehetség, amikor az
magát sem képes kordában tartani.
N.: Kiknek ajánlod a könyvet?
D.: Ez a legnehezebb kérdés. :D Azért,
mert a legtöbb szerző akkor ijed meg először, amikor megpróbálja külső szemmel
megítélni a saját írását, és hirtelen rájön, hányféle elvárásnak is kellett
volna megfelelnie ahhoz, hogy egy embercsoport, vagy egy korosztály szeresse.
Aztán lehetnének nagyon sablonos válaszaim is a kérdésre, olyanok, hogy
mindenkinek ajánlom, aki szeret olvasni, meg hisz az igaz szerelemben, meg
kedveli a kalandokat, stb. De nem. Mondjuk úgy, azoknak ajánlom, akik szerettek
kamasznak lenni, és azoknak, akik nagyon nem.
És azoknak is, akik szívesen elrágódnak, átgondolják egyik-másik
történést, motivációt. A regény cselekménye és háttér mondanivalója nagyon nem
egy síkon mozog. Akkor fogom magam igazán szerencsésnek érezni, ha az olvasók a
könyv bezárása után arra fognak gondolni, hogy szűz anyám, most mi lesz? És ez
tényleg így történt? Ne már, nekem is vacak napjaim vannak, de ezeknek a
srácoknak adjon valaki elég erőt, mert nagy szükségük van rá! Egyszóval nekik
ajánlom: akik hajlandóak ilyen érzésekkel átlapozni egy könyvet. :)
N.: Tudom, hogy kifejezetten gyors író
vagy. Mennyi időbe telt megalkotni ezt a világot?
D.: Való igaz, gyorsan írok. Ez nem
jelenti azt, hogy a kézirat is rekordidő alatt készül el. Miután megírtam a
nyers változatot, jön a neheze, amikor nem elég az érzelmeimre és intuícióra
hagyatkozni, hanem gondolkodni kell, átrágni sokszor ugyanazt a bekezdést, és
egyszerre ülni a világban nyakig, és időben látni előre és hátra. Alapjáraton
szenvedélyíró vagyok, bár nem hiszem, hogy létezik ilyen kifejezés. Szükségem
van rá, hogy a pillanatnyi érzés hűen jelenjen meg bennem, ott és akkor érezzem
azt, amit a szereplők, máskülönben sosem lennének hitelesek. Ahhoz nagyon
profinak kell lenni.
Demi Kirschner |
Ha a trilógia első részének nyers
verzióját kérdezed, az megíródott három hét alatt, de további másfél évembe
került kidolgozni, javítani. A második és harmadik résszel ugyanez a helyzet. És
most is, ahogy ezt írom, még tizenöt dolog jut eszembe, amit ki kellene húzni,
betoldani, előrébb, hátrébb tenni a második könyvben. Agyban ez
megszámlálhatatlan órányi száraz írást jelent. Nem csoda, ha mindent
elfelejtek, kiöntöm a kávémat, és a szék mellé ülök. De nagyon jókat tudok
nevetni magamon, szóval segáz.
N.: Milyen zsánerben írsz legtöbbet?
D.: Fantasy. Leütésben számolva. Meredeken
sok őrültséggel van tele a fejem.
N.: De ezt nem bánjuk... :)
D.: Ennek örülök. Szeretem az agyas
világépítőket, és nagyon szeretnék egyszer én is azzal büszkélkedni, hogy
örömet okozok a sajátjaimmal másoknak. Nincs annál bosszantóbb, mint amikor egy
szerző csak díszletnek használja a fantasy világot. Például megalkotja a
világot, amiben a szellemek együtt élnek velünk, kölcsönhatásban állunk velük,
de tökéletesen megfeledkezik róla, hogy milyen sokat változna az
igazságszolgáltatás, a törvénykezés, a bírósági praktikák, a tanúskodás
intézménye, vagy mondjuk a biztonsági rendszerek működése.
N.: Szeretnélek faggatni egy kicsit az
írói kurzusról. Nehéz folyamat volt megtanulni az alapokat, és alkalmazni őket?
Milyen tapasztalataid vannak?
D.: Minden perce megérte. Könnyű az
alapokat megtanulni, de nehéz megérteni, hogy az útmutatások, intelmek nem a
kezemnek szólnak, és miért az intelligencia tudománya az írás. Az írástechnika tanulható,
de a személyiségből és tapasztalatból adódó képesség, ami előadja a történetet,
nem, vagyis sok-sok idő szükséges a kibontásához. A szabályok és a kivételeik
felismerése egyszerű. Ami nehéz, az a gondolkozásmód elsajátítása és a
bátorságé, amikor tényleg le merjük írni, amit le kell. Világosan kell látni,
mit, miért alkalmazzunk írás közben, és hogyan könnyítik meg ezek az eszközök az
ívet, amit egy szerzőnek a saját tehetségéből megépített úton kell bejárnia. Ne
legyen véletlen, amikor írunk valami igazán működőképes dolgot. A véletlen
ritka, és a szépség is mulandó. :P
N.: Egy kicsit arról, hogy „nem merjük
leírni”. Bővebben mit értesz ez alatt?
D.: A szerző megszülető történetébe
belekódolja a saját lelke génjeit. Viccesen hangzik, mert sematikusan ez azt
jelentené, átörökítem magamat a könyvembe. Pedig gyakorlatilag ez történik,
amikor valaki ír. Nem kell a valós életéről írnia, sem a saját személyiségét
főhőssé alakítani. A téma mélyén a szerző kérdéseket tesz fel magának és az
olvasóknak, megoldást keres rá bekezdésről bekezdésre, amíg a bonyodalom
gyűrűzésében minden a helyére nem kattan. Az a folyamat, ahogy ezt megteszi,
rendkívül árulkodó tud lenni. Mint ahogy maga a probléma is, amit feldolgoz a
története. Amikor egy szerző el akar mesélni egy történetet, vállalja a
felelősséget, hogy kitárulkozik az olvasói előtt. Kényes, kínos dolgokról ír,
ha ezt követeli meg a helyzet. Sokszor előre tudja, hogy drágán meg fog fizetni
a kreatív játékért, amit a kéziratban művelt, de vállalja a felelősséget.
Például: a legegyszerűbb tökéletes világot
alkotni, tökéletes szereplőkkel, akik minden problémára ismerik a megoldást,
sőt azonnal meg is találják azt. Elhitetni az olvasóval, hogy a karaktered
hibázik, mert fogalma sincs, mit kell tennie, sokkal nehezebb. Legalábbis úgy,
hogy ettől szegény se bénának, se hülyének ne tűnjön, sőt azt a benyomást se
keltse a kézirat, hogy a szerző maszatol, mert így akar valósághűségre
törekedni. Egy ilyen esetben is fontos, hogy a saját megoldásainkat le merjük
írni. Ne rántson a főhős stukkert és lője halomra az előtte felsorakozó
ellenséget csak azért, mert ez egy jól bevált séma, és még mutatós is. Lehet,
hogy nem fog lőni, lehet, hogy el fogják kapni. Ja, hogy ez nem volt benne az
előzetes tervekben? A főhős sem örül neki, de nincs ideje ezen agyalni, mert
éppen betaszigálják egy furgonba, és kezdődik az igazi kaland. Tuti le fogod
írni, mennyire ijedt szegényke, mert most te, a szerző is az vagy. És te hogy
félsz? Milyen vagy olyankor? Le mered írni, mit érzel? Le kell merni írni.
N.: Mint tapasztalt író a kezdőnek, milyen
tanácsaid vannak?
Elvetett borítóterv |
D.: Ez lesz az első kiadott könyvem, tehát
a tapasztalatom kilencvenöt százaléka a fiókban hever. :) Ami biztos és örökérvényű, és szerintem
minden más szerző is ezt fogja mondani: száműzd a lustaságot a
mindennapjaidból! Ha írni akarsz, akkor írj. Ne holnap, ne valamikor, ne
beszélj róla, várd a felfedezésedet, olvasók hadát, hanem írj most. Ha
mindössze író akarsz lenni, de fogalmad sincs, mirőlszeretnél írni, akkor
majdnem biztos, hogy olvastál egy jó könyvet a középmúltban, vagy egyszerre
több nagyszerű hatás ért, és most tele vagy energiával. Ha viszont leülsz írni,
és az első fél oldal után rájössz, hogy nem megy, hogy pocsék, hogy elszállt az
ihlet, akkor az a történet, amibe belekezdtél, nem AZ a történet volt, ami íróvá
fog tenni.
Nyilván sokat kell olvasni. Nem csak
azért, hogy tisztába legyen a szerző a jelenkor könyvkínálatával, és ne higgye
azt, hogy ő fogja megalkotni az első angyalos-démonos romantikus történetet –
közben meg nem –, hanem azért is, mert rengeteget lehet tanulni egy-egy igazán
felemelő, jó könyvből. És tilos rohanni. A saját tempójában kell haladnia az
embernek, és semmiképp se hinni abban, hogy csak azért érdemes írni, hogy
világhírű, milliomos, ünnepelt bestseller tulajdonos legyen. De kell, hogy
akard csinálni, időt és energiát fektetni bele, elfogadni, hogy néha fáj a
csalódás, és hogy még a rutinos, öreg rókák is elakadnak néha, szóval nekünk,
kezdőknek is szabad. És ha úgy érzed, van a környezetedben valaki, aki tényleg
érti a dolgát, és tényleg a segítségedre lehet, ragadd meg a grabancát, és ne
ereszd! :D Fogadd el a tanácsait.
N.: Akkor, azt hiszem, én most egy kicsit
megragadtalak...? :)
D.: Elragadó. :D Erről jut eszembe, milyen
sokat lehet tanulni mások hibáiból, és még kifizetődő is, szóval gyere csak,
gyere.
N.: Ha tartunk egy rövid, írástechnikai
gyorstalpalót, akkor melyek azok a tipikus hibák, amelyekbe gyakran belefutsz?
D.: Aki ír, az hibázik. Sokszor még akkor
is, amikor már rég tudja, hogy ezt-azt hogyan lenne célszerű, mégis elrontja. A
legnagyobb hiba manapság a divat. És most félreértés ne essék, nem a zsánereken
belül előforduló típustörténetekre gondolok, hanem a módra, ahogy sokan hozzálátnak
egy történet megírásának. Láttam egy mottót, jaj de jó, beleteszem. Vagy: ennél
és ennél az írónál sok szemszögben íródott meg a történet, és tökre jó volt,
amikor a fiúét is olvashattam, mert mennyire cuki. És közben az az adott író
története esetében talán pont egy teljesen más jellegű narráció tenné egészen
egyedivé és nagyszerűvé a kéziratot, de sajnos a szerző el se jut a megoldásig.
Ha már a cukiságnál tartunk: nehéz annak a
dolga, aki belezúg a saját szereplőjébe, és csak azért beszélteti, csillog a
haján a napfény, nyaldossa az ajkát úton-útfélen, mert ettől az egy
férfiállattól érzi magát igazán jól a szerző írás közben. Alaphiba
összetéveszteni a vágyakról szóló fejezeteket magával a történettel és cselekménnyel.
Le merem fogadni, hogy sokan temettétek már tenyeretekbe az arcotokat egy-egy
könyv olvasása közben, és futottatok bele ilyen hibákba. Az is elég komoly
hiba, ha a szerző olyasmiről ír, amiről fogalma sincs, de valahol hallotta,
látta, és tetszik, ezért jöhet! Különösen a szakmáknál és a földrajzi, népek
szokásbeli leírásánál jönnek elő ezek a dolgok. Valójában sok tipikus hiba
létezik, egyre több jut eszembe, inkább abbahagyom.
N.: Hogy élted meg az Aranymosást?
D.: Izgultam, féltem. Soroljam?
Túlérzékenyen éltem meg, mint mindenki, aki a pályázatra jelentkezik. Várja az
ajtó mögül a farkast, aztán amikor előbújik, mégis fáj. :D Az elsőn nem mentem
át 2013-ban. Másodikra sikerült. Sokan voltunk már akkor is, és olyankor az
ember hajlamos hatalmas amplitúdókban égig ugrani, majd a pokolba süllyedni. Még
a leghiggadtabb emberből is előhozza a vércsét, és a várakozás is megnehezíti a
helyzetet. Persze mindenki úgy indul neki, hogy ez csak egy játék, de amikor
benne van, azon kapja magát, hogy már rég nem az. :)
N.: Valamilyen tipp azoknak, akik
szeretnének indulni a pályázaton?
D.: Ne adj be friss kéziratot. Kár lenne
érte, ha jó az ötlet, de túl sok benne a logikátlanság, a kidolgozatlan háttér,
a sablonos „gyorsmegoldás” pont pár órával a pályázati határidő vége előtt. Ne,
mert második esélyt ezen a pályázaton nem kap.
Második tanács: készülj fel rá, hogy
szinte senki sem úgy fogja érteni a történeted első pár fejezetét, ahogy te
gondoltad. Ezek az észrevételek azonban nagyon fontosak, tehát ha pályázatra
jelentkeztél, légy aktív, és használd ki azt a pár hetet az intenzív
csevegésre, egymás írásainak átböngészésére! Az Aranymosáson senki sem
ellensége a másiknak, nincs un. limit, amit elérve más nem jut be.
N.: Mint olvasó, mi az, ami téged a „könyv
elé szegez”?
D.: Szeretek arról olvasni, ami engem is
foglalkoztat. Az a jó, amikor egy könyv lapjáról fel lehet egyenesedni és
körülnézni. Képletesen, de gondolom érted, mire gondolok.
D.: Az
ellopott élet trilógia meglesz. Mellette készül egy másik sztori, ami
inkább lélektani fantasy-thriller. Ezekben élek mostanság. A régi történeteimet
azért nem piszkálom, mert annyit változtam én, a felfogásom és maga a könyvpiac
is, hogy megmaradnak kedves tanulságnak. Mindig úgy gondoltam, hogy jobb előre
nézni, és nem árt, ha van mihez hátranyúlni, mint fordítva.
N.: Köszönöm szépen!
D.: Nincs mit! Rengeteget szövegeltem,
örültem a felkérésnek, a könyvbemutatómon nem leszek ilyen derék vitéz. :D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése